4 voorbeelden van een goede propositie en positionering

Afgelopen half jaar heb ik (Kelly) onderzocht welke KPI's voor onze klanten belangrijk zijn ten aanzien van onze dienstverlening. Wat sterk naar voren kwam is de verwarring over begrippen en verschillende interpretaties hiervan. Een van de belangrijkste voorbeelden hiervan is het verschil tussen de propositie en de positionering. Tijd om wat verwarring weg te nemen over deze twee begrippen middels viertal voorbeelden.

vervult jullie aanbod de behoefte van de klant?

Allereerst: wat is nu precies een propositie? Bij de propositie creëer je een belofte of een waarde voor je klanten. Je zoekt naar welk probleem je voor de klant oplost en welke voordelen jouw product of dienst oplevert voor de klant. Bij een goede propositie sluit je aanbod aan op de behoefte en wensen van de klant, waardoor de voorkeur uitgaat naar jouw product of dienst boven die van een concurrent.

is jullie merk onderscheidend en herkenbaar?

Positionering gaat over de positie van jouw product of dienst ten opzichte van de concurrenten. Met jouw product of dienst wil je onderscheidend en herkenbaar zijn. Je zoekt naar een verzameling kenmerken en eigenschappen die jou uniek maakt en waarop je herkent wil worden.

 

de context bepaalt welke betekenis we geven aan een begrip

Op papier lijkt het verschil waarschijnlijk nu duidelijk, maar als je terug gaat naar de praktijk blijft het lastig om begrippen uit elkaar te houden. De context bepaalt vaak welke betekenis we geven aan een begrip, daarom een aantal praktijkvoorbeelden van een goede propositie en positionering.

Innocent

Propositie
Smoothies gemaakt van 100% fruit, één Innocent smoothie is genoeg voor je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit. 



Positionering 
Smaakt goed, doet goed. Innocent wil de wereld een stukje beter achterlaten dan hoe ze haar gevonden hebben. Ze willen mensen in de hele keten goed behandelen en 10% van de opbrengst gaat naar goede doelen. Zo staat Innocent nu bekend om de goedgemutste breicampagne, waarmee ze geld op hebben gehaald voor eenzame ouderen.  

SmartCab

Propositie

SmartCab is de slimme taxi die je goedkoop van A naar B brengt. Een taxi-dienst dat continu leert van zijn omgeving en haar klanten, om een zo goed mogelijke taxi-ervaring te bieden en zo goedkoop mogelijk. De propositie van SmartCab is: Slim van A naar B. 




Positionering
SmartCab wil opvallen: de gele kleur is een verwijzing naar de bekende Yellow Cab in New York. Daarnaast wil het merk geassocieerd worden met dat het door slimme keuzes een aantrekkelijke ritprijs weet te realiseren, ofwel: Taxi, maar dan 50% goedkoper!

Bekijk de case

Meilink

Propositie
Laten zien dat het bedrijf meer is dan een industrieel verpakkingsleverancier. Middels de propositie "Chain Solutions" toont Meilink dat het een complete waardeketen kan bedienen: een completer aanbod en meer toevoegde waarde.


Positionering
De positionering van Meilink moet de belangrijkste waarde voor klanten uitstralen: borgen van waarde van kapitaalgoederen: Securing Value.

Bekijk de case

Nike

Propositie
Met de producten en technologie van Nike ondersteunen zij iedereen om te sporten en hun dromen waarmaken. “if you have a body, you are an athlete” zei medeoprichter Bowerman.

Positionering 
Met het bekende slogan Just do it wil Nike iedereen motiveren om in beweging te komen. Just do it slaat ook op het waarmaken van je dromen als sporter. Zo steunden zij Eliud Kipchoge in een poging om de marathon onder 2 uur te lopen en verbonden ze sportsterren, zoals Michael Jordan en Cristiano Ronaldo, aan hun merk.

direct aan de slag

Wil je samen met je team direct aan de slag? Wij bieden naast onze volledige dienstverlening separate sprintsessies aan. De sessies duren een dagdeel en geven snel en doelgericht inzicht in diverse vraagstukken.

Lees meer over de sprintsessie: positioneren




  volledige dienstverlening
  sprintsessie

hulp nodig?

Heb je vragen, of wil je sparren over jouw propositie en positionering? Neem dan contact met ons op.